Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На чергових зборах суддів Млинівського районного суду Рівненської області, які було проведено 08 грудня 2018 року (протокол № 8), обговорено питання щодо оптимізації кількості місцевих загальних судів Рівненської області.
За підсумками обговорення збори суддів висловили свою незгоду із підготовленими ТУ ДСА України в Рівненській області матеріалами оптимізації чисельності місцевих загальних судів Рівненської області в частині об’єднання 4-х судів: Млинівського районного суду, Демидівського районного суду, Радивилівського районного суду та Дубенського міськрайонного суду в один - Дубенський окружний суд та скорочення штатної чисельності суддів у зазначених судах та прийняли рішення щодо звернення до Ради суддів України із пропозиціями:
2.1. запобігти укрупненню/об’єднанню чотирьох судів - Млинівського районного суду, Демидівського районного суду, Радивилівського районного суду та Дубенського міськрайонного суду в один - Дубенський окружний суд, та не включати в список для ліквідації, реорганізації Млинівський районний суд Рівненської області;
2.2. внести зміни у карту нових окружних судів, а зокрема, передбачити створення Млинівського окружного суду, об'єднавши лише два суди - Млинівський районний суд із Демидівським районним судом, у свою чергу Дубенський окружний суд об’єднуватиме теж лише два суди - Дубенський міськрайонний та Радивилівський районний суд;
2.3. запобігти скороченню штатної чисельності суддів Млинівського районного суду Рівненської області, залишивши штатну чисельність суддів згідно з наказом ДСА України від 08.08.2017 № 843 «Про визначення кількості суддів у місцевих загальних судах, апеляційних судах областей, міста Києва».
Судді під час обговорення на зборах суддів прийшли до висновку, що поспішне укрупнення судів, а у нашому випадку відразу чотирьох судів, призведе як до порушення основоположного права людини на доступ до правосуддя, погірщення ефективності діяльності суду, так і до чергового підриву довіри до судової влади та дестабілізації в самих судах.
Рішення зборів суддів обґрунтовані наступним.
1.
Відповідно до частини шостої статті 19 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», кількість суддів у суді визначає Державна судова адміністрація України за погодженням з Вищою радою правосуддя з урахуванням судового навантаження та в межах видатків, визначених у Державному бюджеті України на утримання судів та оплату праці суддів.
На засіданні 27 липня 2017 року Вища рада правосуддя прийняла рішення про погодження визначення кількості суддів в місцевих та апеляційних судах України відповідно до пропозиції Голови Державної судової адміністрації України Холоднюка З.В. від 22 червня 2017 року № 8-6593/17.
Згідно вказаного рішення визначено кількість суддів в місцевих загальних судах Рівненської області, зокрема у Млинівському районному суді – 4 судді.
Відповідно до Положення про порядок планування видатків судів на основі очікуваного результату, рекомендованого рішенням Ради суддів України від 16 вересня 2016 року № 61 та затвердженого Головою Державної судової адміністрації України, модельна справа – це судова справа з умовним строком її розгляду протягом 8-годинного робочого дня.
Результативний показник для планування на основі результату видатків споживання на 2017 рік «Модельне навантаження на суддю» становить 183 модельні справи на 1 суддю на рік.
Крім того, у пропозиціях Державної судової адміністрації України передбачено, що оптимальна (нормативна, модельна) кількість суддів у суді за будь-яких умов не може бути меншою за 3 штатні одиниці.
Алгоритм визначення кількості суддів, викладений у основних правилах утворення округів і визначення кількості суддів, на нашу думку не відповідає навантаженню на суддів Млинівського районного суду.
Так, у 2016 році до Млинівського районного суду надійшло 1601 справ та матеріалів, що з розрахунку на 1 суддю при штатній чисельності 4 судді складає 400,25 справ і матеріалів. У 2016 році суддями розглянуто 1489 справ і матеріалів, що з розрахунку на 1 суддю при штатній чисельності 4 судді складає 372,25 справ і матеріалів, в той час як модельне навантаження на 1 суддю має складати 183 справи.
Показники кількості надходження і розгляду справ і матеріалів по суду є значно вищими за показник модельного навантаження на суддю.
Скорочення працюючих суддів не є виправданим як з огляду на специфіку розгляду справ, так і в силу кількості справ, що надходять до суду.
Скорочення кількості суддів та віддаленість судів у окрузі ускладнить колегіальний розгляд справ, розгляд справ слідчим суддею, а також призведе до збільшення неврахованих витрат часу.
В свою чергу навантаження на 1 суддю буде зростати за рахунок збільшення нерозглянутих справ, а ефективність правосуддя зменшуватись.
Одним із головних завдань судової реформи, яке публічно оголошувалося на всіх рівнях, є покращення якості вирішення спорів шляхом зменшення навантаження. Такий принцип закріплено й у Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015—2020 роки, затвердженій указом Президента від 20.05.2015 №276/2015. У п.5.4 зазначено, що підвищення ефективності правосуддя слід добиватися й шляхом зменшення навантаження на суди.
Показники судового навантаження по Рівненській області свідчать про те, що об’єднання лише Млинівського та Демидівського районних судів дійсно оптимізує навантаження у цих установах, сприятиме створенню колегіального розгляду справ, навіть такий показник навантаження не буде найнижчим у Рівненській області. У Млинівському районному суді працює по штату четверо суддів, у Демидівському районному суді - по штату троє суддів, один з яких відправлений у відрядження в Радивилівський районний суд. Якщо залишити в об’єднаному Млинівському окружному суді семеро суддів, то така загальна кількість суддів також не буде найнижчою у Рівненській області. По чисельності населення у Млинівському районі близько 40 тис. осіб, у Демидівському – близько 15 тис. осіб. Якщо об’єднати 4 суди – чисельність населення цих територій сягатиме понад 172 тис. осіб, а територія оружного суду складатиме понад 3276 кв.км., що буде невиправданим тягарем для апарату такого суду та другим по величині після Рівненського окружного суду.
Крім того слід зауважити, що у запропонованій карті враховані загальні показники нормативного навантаження на одного суддю за 2016 рік, коли у Радивилівському районному та Дубенському міськрайонному суді працювало значно більше суддів, що не відображає реального показника навантаження у 2017 році на одного суддю, при фактичній чисельності суддів по Дубенському міськрайонному суду – три одиниці, а по Радивилівському районному суду – нуль одиниць (на даний час тимчасово одна одиниця).
Вважаємо, що поспішне укрупнення судів, а у нашому випадку відразу чотирьох судів, призведе як до порушення основоположного права людини на доступ до правосуддя, так і до чергового підриву довіри до судової влади та дестабілізації в самих судах.
2.
Місцеві загальні суди розглядають цивільні, кримінальні, адміністративні справи та справи про адміністративні правопорушення, сторонами яких виступають фізичні особи. Дані суди повинні бути доступними (з практичної точки зору) для вказаних осіб.
При утворенні окружного суду у складі двох судів (Млинівського та Демидівського районних судів) збережеться закономірність - об'єднуватимуться лише по два суди в Рівненській області, а не чотири відразу. Це забезпечить кращу доступність людям до правосуддя, аніж би об'єднувалося п’ять регіонів (м. Дубно, Дубенський район, Млинівський, Демидівський, Радивилівський райони), сприятиме підвищенню правосуддя з огляду на таке.
Разом з тим, у випадку створення найбільшого за загальною площею та кількістю населення окружного суду, який охоплюватиме 4 райони, доступність суду для осіб, особливо тих, які мають певні фізичні вади буде обмеженою.
Найбільш проблемною з огляду на транспортне сполучення стануть населені пункти Острожецької (довідково: до 1959 року територія Острожецької громади була самостійним районом у складі Ровенської області Української РСР з центром у с. Острожець), Підлозцівської та Ярославицької громад Млинівського району. Так, відстань від найвіддаленіших населених пунктів Острожецької громади до м.Дубно буде складати більше 60 км, а до м.Радивилів – більше 100 км.
Відстань від найвіддаленіших населених пунктів Підлозцівської громади до м.Дубно буде складати більше 75 км.
Враховуючи розклад руху автобусів, здійснення рейсів у визначені дні та відсутність прямого сполучення для доїзду з населених пунктів Острожецької, Підлозцівської та Ярославицької громад до м.Дубно необхідно здійснити три пересадки, а до м.Радивилів – чотири пересадки. За таких обставин своєчасне прибуття до місця розташування суду у визначений час практично не можливе.
Якщо проаналізувати транспортне сполучення, то із смт. Млинів до смт. Демидівка чи до м. Дубно ще є більш-менш регулярні автобусні рейси. До м.Радивилів прямі автобусні рейси практично відсутні (є один після 20 год. вечора). В той же час із віддалених сіл Млинівського району до смт.Млинів в деяких випадках автобусні рейси здійснюються тільки у визначені дні (наприклад із сіл Боремець, Привітне до смт.Млинів автобусні рейси здійснюються два рази в тиждень). На даний час і так є проблеми із явкою свідків, обвинувачених, правопорушників, інших учасників процесу, які із віддалених сіл не можуть дістатися навіть до Млинова в суд, годі казати вже про поїздки за 100 км. Зриватимуться судові засідання, а працівникам правоохоронних органів доведеться частіше виконувати приводи, витрачаючи час та бюджетні кошти на транспортні витрати.
Тобто люди змушені будуть витрачати надзвичайно багато часу і грошей, щоб дістатись до необхідного суду. Та й самим суддям та працівникам апарату у випадку, наприклад, призначення колегіального розгляду справи у м. Радивилів потрібно буде заздалегідь планувати такі поїздки, що унеможливить терміновий розгляд справ на місці.
Аналогічна ситуація із транспортним сполученням спостерігається і між віддаленими населеними пунктами Демидівського району та містом Дубно і Радивилів.
Тому така оптимізація не сприятиме а ні доступу до правосуддя, а ні належному виконанню працівниками своїх обов’язків.
Натомість географічне розташування Млинівського та Демидівського районних судів (відстань між установами приблизно 24 км) мінімізувало б питання транспортного сполучення, сприяло би більш ефективній організації роботи суду й апарату, організації судових процесів, дотримання строків розгляду справ.